selamat datang ke blog MIRA yang tak berapa nak cun nie..hope korang enjoy !! (^_^) M'D

GASTRIK

 
horreyy!! habis pon exam ..
hari ni ,, hari pertama  jawab ujian
ADDMATH !..
gillerr~~ susah sgt... x paham ape pon yg di tanye..
td , waktu exam ICT .. serentak dgn LK...
Mira dudk semeja dgn IZA... dye amik LK...
hehehe ,, Mira seronok tgk dye melakar sampai
tak siap keje Mira... hehe.. rase mcm nk tukar ,, nk
amik LK la plak.. tp ,, ~~ ermmm..
...............................................................................

Gastrik

Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.
Penyebab Gastrik
Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.
Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.
Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.
Punca-punca lain Gastrik:
  • Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
  • Pengambilan alkohol yang berlebihan
  • Pengambilan kokain
  • Merokok
  • Stres
  • Gangguan autoimun
  • Penyakit crohn
  • Radiasi dan kemoterapi
  • Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
  • Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
  • Rembesan asid gastrik yang berlebihan
  • Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
  • Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.
Gastritis Terbahagi Kepada Dua:
  • Akut, apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
  • Kronik, terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.

ehh !! tetibe plak ade penerangan tentang gastrik ni ... bkn ape , td waktu balik dari skola .. Mira mengadu dekat ABIE .. Mira sakit perut .. pastu ABIE tnye ,, "sakit dekat mne??" "td makan tak?" " minggu ni makan nasi tak ?".. hehehe ,, dah macam mak Mira da... Mira jawab la ... ''sakit dekat area perut blah kiri , mcm tak biase plak, ak mne suke mkn pepagi ..minggu ni semalam je x mkn nasi ...hari sebelum nye makan la....bla...bla...bla..." pastu abie ckp ,, "nie sah la kene GASTRIK ..!"..... Tu pasal la Mira search tentang GASTRIK ni ,, nk tau kesahihan ceritanya...hohoho...  hermm ~~ kebanyakan daripada yg Mira search ni ,, semua nye ade yg dah jd kat Mira ... pape pon ... Mira hope la tak kene GASTRIK ni... .. hermm ~~ k la... Mira nk p sambung cari maklumat tentng GASTRIK ni.... Ta~Ta~ !!


Tiada ulasan: